Temetéssel kapcsolatos szokások a zsidó vallásban
"Bizony, por vagy és vissza fogsz téni a porba"
/1Mózes 3:19/
Keleten a gyász színe általában a fehér. A halottakat a mosdatás
után fehér ruhákba öltöztetik. Gyalulatlan deszkából készült, zárt koporsóban
ravatalozzák fel, illetve temetik el. A temetés a -valóban nyomós okokat
leszámítva- lehető legrövidebb időn belül megtöténik. A holttestet a földbe
temetik el, a vallás az égetést tiltja. A szertartáson 10 férfi szükséges
ahhoz, hogy elmondják a Kádis-t ( halotti ima ). A temetést követően harminc
napig nem látogatnak a temetőbe, hogy ne zavarják az elhunyt beilleszkedését
új környezetébe.
A halál miatt érzett bánatot a ruha beszakítása jelzi, amit
az egész gyászhét alatt viselnek. A nők nem festik magukat, a férfiak nem
borotválkoznak ezidő alatt, sőt a szépítkezéshez használt tükröt is letakarják
otthonukban. A gyászolók papucsban,de leginkább harisnyában, vagy zokniban
járnak a lakásban. Nem a megszokott széken, fotelban, vagy ágyon ülnek,
hanem jóval alacsonyabban, közelséget tartva a földdel, ahová az elhunyt
került. Gyakran a padlón ülnek naponta egy órát, az elhunytra emlékezve.
A temetést követően a gyászolók nem főznek, a gyászhét alatt a hozzátartozók,
a rokonság, a barátok látják el őket ennivalóval. A rokonság ezzel kifejezi
együttérzését, a gyászolók pedig mentesülnek a háztartás vezetésének terhei
alól. A halottért a fia, ennek hiányában a férfirokona tizenegy hónapon
keresztül havonta egyszer elmondja az arámi nyelvű Kádist. Mivel ehhez
tíz férfira van szükség, az imádság a zsinagógában szokott elhangozni.
A leírást olvasva egy másik, szintén a Bibliából való, rendkívül
emberközeli idézet jutott az eszembe. A Prédikátor Salamon könyvének 3.
részében a 4. vers ezt mondja:
"Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek;
ideje a jajgatásnak és ideje a szökdelésnek."
A fentiekkel összhangban tehát a zsidók elfojtások és szégyenérzet
nélkül élik meg szomorúságukat, gyászukat. Hirtelen megváltozik körülöttük
a világ, a rokonok, barátok fizikai segítséget és együttérzést nyújtanak.
Most van itt az ideje a sírásnak, jajgatásnak. Mindenki pontosan tudja
mi történt, nem kell előttük titkolózni és rendíthetetlenül erősnek látszani.
A gyászhét alatt van idő a veszteség lelki szinten történő feldolgozására.
Legalábbis nagyrészt. A hét letelte után a gyászoló már vágyik vissza megszokott
életritmusába, ahol biztonságban érezheti magát.
Mi, a nyugati kultúra képviselői ezt meglehetősen ostobán oldjuk meg.
Nálunk nincs ideje a gyásznak, bánatnak, mi mindíg vidámnak, de legalábbis
legyőzhetetlennek látszunk. Mit árthat nekünk a veszteség -gondoljuk magunkban.
Inkább életünk végéig cipeljük magunkkal feldolgozatlan gyászainkat, sérelmeinket.
Ha kell el is fojtjuk érzéseinket, egyenesen bűn lenne ezeket felvállalni
még magunk előtt is. Büszkén járunk aztán az orvoshoz pszichoszomatikus
betegségeinkkel, valami csodaszer reményében. Mert nem magyarázta el annak
idején a kedves Mama, meg a Papa - mert őnekik sem mondta soha senki -
hogy csak akkor tudunk igazán nevetni, szökdelni, ha megéljük, kimutatjuk
és lelkünkben feldolgozzuk megrázkódtatásainkat akkor, amikor az bekövetkezik.